“Türkiye’de oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü” yazı dizimizin yedinci içeriği ile sizlerleyiz. Türkiye’nin dijital oyunlarla tanışmaya başladığı 1980’li yıllardan 2000’lere kadar olan ilk dönemden itibaren aşama – aşama 2016 yılına kadar olan süreci ele almıştık. Bu içeriğimizde Türkiye’nin 2017 yılı oyun sektörü ekonomisindeki durumunu 2016 yılı ile karşılaştırmalı olarak ele alacağız.
Türkiye Oyun Sektörü 2016 – 2017 Karşılaştırması
Türkiye oyun sektörü 2015 yılından sonra globalleşme adına önemli adımlar atmıştır. Ülkemizden çıkan pek çok şirket yabancı büyük oyun firmalarının dikkatini çekmeye başlamış, yüklü yatırımlara kapı aralanmıştır. Bunun yanı sıra uluslararası oyun turnuvalarına ve organizasyonlarına ülkemizden olan katılımlar da artmıştır.
Türkiye 2016 yılı oyun sektörü ekonomisine 2015 yılı ile karşılaştırmalı olarak bir önceki içeriğimizde değinmiştik. Türkiye’nin oyun sektörü ekonomisi 2017 yılında ne durumdaydı, 2016 – 2017 yılı karşılaştırmalı olarak göz atalım.
Türkiye Oyun Sektörü Ekonomisi 2016 – 2017
2015 yılında 464 milyon dolar ve 2016 yılında 755 milyon dolar olan Türkiye oyun sektörünün hacmi; 2017 yılında yaklaşık yüzde 8’lik artışla 810 milyon dolar düzeyine yükseldi. TL bazında çok daha yüksek oranlı artış yaşanırken; dolar kurunda 1 yıllık zaman diliminde meydana gelen yüzde 10’u aşkın artış, sektördeki büyümeyi dolar bazında sınırlandırmıştır.
2016 yılında Türkiye’nin toplam oyun ekonomisi hacmi 755 milyon dolar iken; PC / konsol oyunları hacmi takribi 432,5 milyon dolar ve mobil oyunlar ise takribi 322,5 milyon dolar seviyesindeydi.
2017 yılına gelindiğinde Türkiye oyun ekonomisi hacmi 810 milyon dolara ulaştı ve pastadaki pay şu şekilde dağıldı: PC / konsol oyunları hacmi takribi 437,6 milyon dolar. Mobil oyunlar hacmi 372,4 milyon dolar seviyesindeydi. Görüldüğü üzere PC / konsol oyunları 2017 yılında 2016’ya nazaran ancak 5 milyon dolarlık hacim artışı yakalarken, mobil oyunların hacim artışı aynı dönemde 50 milyon dolara ulaştı.
2015 yılında 22,4 milyon kişi ve 2016 yılında 29,3 milyon kişi olan Türkiye’deki dijital oyuncu sayısı 2017 yılında 30 milyonu aşmıştır. Türkiye’nin dijital oyunlardaki oyuncu sayısı 2017’de bir önceki yıla göre rakam bazında ve oran bazında artmıştır. Ancak artıştaki ivme belirgin seviyede gerilemiştir.
Türkiye’de Espor İçin Dönüm Noktası 2016 – 2017: 3 Büyükler Espora Giriyor!
2015 yılı ve sonrası Türkiye Espor gelişimi açısından son derece önemlidir. Zira Türkiye’nin önde gelen 3 büyük spor kulübü olan; Beşiktaş, Fenerbahçe ve Galatasaray espor alanına yatırım yapmaya başlamışlardır. Türkiye’nin 3 büyük kulübünün espor alanına yatırım yapması, işin maddi boyutu bir yana; milyonlarca taraftarı olan bu kulüplerin hitap ettiği kitlelerin espora ilgi duymalarını sağlamıştır.
Beşiktaş’ın espor takımı Beşiktaş Esports 20 Ocak 2015 tarihinde kurulmuştur. Beşiktaş Esports profesyonel bir spor kulübü tarafından kurulan ilk elektronik spor takımıdır. Fenerbahçe Espor 14 Ekim 2016 tarihinde ve Galatasaray Espor da 29 Kasım 2016 tarihinde kurulmuştur.
Türkiye’de Akıllı Telefon Kullanımı ve Mobil Oyunlar 2016 – 2017
2015 yılında 39,7 milyon ve 2016 yılında 40,3 milyon kişi olan Türkiye’deki akıllı telefon kullanıcı sayısı 2017 yılında 50 milyon kişiyi aşmıştır. 2015’de yüzde 56 ve 2016’de yüzde 60 olan akıllı telefon kullanıcılarının toplam mobil kullanıcılar arasındaki oranı ise daha da yüksek artış göstererek 2017 yılında yüzde 70’in üzerine çıkmıştır.
Akıllı telefon kullanıcı sayısındaki rekor artış mobil oyunların popülerliğini ve buna paralel olarak mobil oyun sektörünün ekonomik hacmini de yükseltmiştir. 2015 yılında 204 milyon dolar ve 2016 yılında 322 milyon dolar olarak kayda geçen Türkiye’de mobil oyunların ekonomik hacmi 2017 yılında 372 milyon doları aşmıştır.
Oyun Ekonomisinde Dünya ve Türkiye Karşılaştırması 2016 – 2017
2015 yılında dünyada 17. sırada yer alan, 2016 yılında 16. sıraya yükselen Türkiye 2017 yılı oyun ekonomisi hacmi ile rakamsal bazda artış sağlamasına karşın 18. basamağa gerilemiştir. Doğu Avrupa, Ortadoğu ve MENA Bölgesi’nde Türkiye oyun ekonomisi hacmi bakımından 2017 yılında halen ilk sırada yer alsa da geçmiş yıllara oranla diğer ülkeler makası bir miktar daraltmayı başarmıştır.
- 2017 Türkiye oyun ekonomisi hacmi 810 milyon dolar (2016: 755 milyon dolar)
- 2017 Suudi Arabistan oyun ekonomisi hacmi 647 milyon dolar (2016: 500 milyon dolar)
- 2017 İran oyun ekonomisi hacmi 431 milyon dolar (2016: 270 milyon dolar)
- 2017 Birleşik Arap Emirlikleri oyun ekonomisi hacmi 281 milyon dolar (2016: 250 milyon dolar)
- 2017 Mısır oyun ekonomisi hacmi 122 milyon dolar
Türkiye 2015 ve 2016 yıllarında elinde bulundurduğu “oyuncu sayısı” liderliğini 2017 yılında da 30 milyon kişiyi aşkın oyuncu sayısı ile devam ettirmeyi başardı.
Türkiye’de İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı 2016 – 2017
2015 yılında yaklaşık 44 milyon kişi ve 2016 yılında da 46,2 milyon kişi Türkiye’de internet kullanıcısı iken bu sayı 2017 yılında 54,3 milyon kişiye yükselmiştir. 2015’de 32 milyon kişi ve 2016’da 34 milyon kişi düzeyinde olan Türkiye’deki sosyal medya kullanıcı sayısı 2017 yılında dev bir sıçrayışla yaklaşık yüzde 50 oranında artmış ve 51 milyon kişiye yükselmiştir.
Türkiye İnternet Cafe ve PS Cafe Verileri 2016 – 2017
Türkiye’de 2017 yılında faaliyet gösteren internet cafe sayısı 2015 ve 2016 yıllarına nazaran belirgin bir artış göstermemiştir. 2017 yılında ülkemizde 20 binin üzerinde internet cafe faaliyet gösterirken, her ay internet cafeye gittiğini belirten kişi sayısı 7,5 milyonu geçmiştir.
Türkiye’deki PS Cafe sayısı ise 2017 yılında artmaya devam etmiştir. 2015 yılında 1000 dolayında olan PlayStation kafe sayısı 2016’da 1500 dolayına ve 2017’de de 2000 civarına yükselmiştir.