“Türkiye’de oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü” yazı dizimizin 11. içeriği ile sizlerleyiz. 2019 yılı sonunda patlak veren korona virüs pandemisi 2020 yılını olduğu gibi 2021 yılını da önemli ölçüde etkiledi. Global çapta sokağa çıkma yasakları ve geniş kısıtlamalar, büyük kitlelerin evde kalmalarına neden oldu. Evde geçirilen zaman diliminin son derece artması, pek çok sektörü olumsuz yönde etkilese de oyun sektörü küresel bazda bu durumdan olumlu etkilendi demek yanlış olmaz. Eve kapanan kitlelerin dijital oyunlara olan ilgisi, oyunlar için harcadığı tutar ve dijital oyunlarda geçirdiği süre belirgin oranda arttı. Türkiye oyun sektörü ekonomisi de 2021 yılında bu durumdan TL bazlı önemli bir fayda sağladı. Lakin yükselen döviz kuru, yerel bazda oyun sektörümüzün ekonomik gelişimini baskıladı.
2021’de Dream Games Toplam 205 Milyon Dolar Yatırım Aldı
COVID-19 pandemisi nedeniyle 2021 yılı oyun sektörü bakımından 2020 yılıyla büyük benzerliklere sahne oldu. Bununla birlikte 2020 yılında Türk oyun sektöründen globale yapılan satışlar gerçekleşmedi. Zira 2020 yılında Peak Games 1,8 milyar dolara ve Rollic Games de 168 milyon dolara ABD’li oyun devi Zynga’ya satılmıştı.
2021 yılında Türk oyun şirketleri büyük satışlar gerçekleştirmese de yüksek rakamlı yatırımlar almayı sürdürdü. Türk oyun şirketleri arasında en yüksek meblağlı yatırım 2021 yılında 205 milyon dolarlık tutarla Dream Games tarafından alındı. Dream Games 2021 yılının Şubat ayında Ventures liderliğinde 50 milyon dolar yatırım alarak yıla hızlı bir giriş yaptı.
Dream Games 2021 yılının Haziran ayında gerçekleştirilen Seri B yatırım turunda da; Index Ventures, Balderton Capital, Makers Fund, IVP ve Kora’dan toplam 155 milyon dolarlık daha yatırım almayı başararak yıl içerisinde aldığı toplam yatırım tutarını 205 milyon dolar düzeyine taşıdı. Aldığı yatırımlarla Dream Games değerlemesi 1 milyar dolar seviyesinin üzerine çıkarak Türkiye’nin Peak Games ve Getir’in ardından yeni unicornu oldu. Akabinde şirket 2022 yılı başında 255 milyon dolar daha yatırım alarak değerlemesini 2,75 milyar dolar düzeyine taşıdı.
Türkiye Oyun Sektörü Ekonomisi 2020 – 2021 Karşılaştırması
Türkiye oyun sektörü hacmi uzun yıllar büyüdükten sonra 2019 yılında dolar bazlı yüzde 3 düzeyinde küçülmüş ve 830 milyon dolar civarına gerilemişti. 2020 yılında ise Türkiye oyun sektörü ekonomisi bir önceki yıla göre yüzde 6 büyüme kaydederek 880 milyon dolara ulaşmıştı. 2021 yılında Türk oyun sektörü ekonomik hacmi bir önceki yıla göre yüzde 35 dolayında büyümüş ve 1,2 milyar dolar düzeyine yükselmiştir.
Uzun yıllar hem dolar hem de TL bazında büyüme kat ettikten sonra 2019 yılında dolar bazlı küçülen Türkiye oyun ekonomisi; 2020 yılında ve 2021 yılında bir önceki yıla göre büyük yükseliş kaydeden döviz kuruna rağmen hem TL bazlı, hem de dolar bazlı büyümeyi başarmıştır.
Türkiye Oyun Sektörü Ekonomisinde Mobil Oyun / PC – Konsol Oyunları Karşılaştırması 2020 – 2021
Uzun yıllar Türk oyun sektörü ekonomisinde PC oyunları başı çekmekte idi. Özellikle 2015 yılından sonra bu tablo değişmeye başlamış ve mobil oyunlar ön plana çıkmaya başlamıştı. Mobil oyunlar önce konsol oyunlarını ve akabinde de PC oyunlarını ekonomik anlamda yakalamış ve geride bırakmıştır. 2021 yılında da bu tablo devam etmiş ve oyun sektörünün büyümesinde mobil oyunlar öncü rolü üstlenmiştir.
2020 yılında 880 milyon dolar düzeyindeki Türk oyun sektörü ekonomik hacminde; mobil oyunlar 450 milyon dolar, PC oyunları 230 milyon dolar ve konsol oyunları da 200 milyon dolar pay sahibi olmuştu.
2021 yılında 1,2 milyar dolar düzeyinde gerçekleşen Türk oyun sektörü ekonomik hacminde; mobil oyunlar 620 milyon dolar, PC oyunları 300 milyon dolar ve konsol oyunları da 280 milyon dolar düzeyinde pay sahibi oldu.
Yıllık artış düzeyleri dikkate alındığında; mobil oyunların yıllık bazda takribi yüzde 37, PC oyunlarının yaklaşık 30 ve konsol oyunlarının da yüzde 40 dolayında artış kaydettiği görülmektedir.
2021 Yılında da Türkiye’de Espor Büyümeye Devam Etti
Türkiye’de espor 2021 yılında da büyük hızla gelişmesini sürdürdü. 2021’de Türkiye’deki espor takımlarının sayısı arttığı gibi; düzenlenen espor organizasyonları da kayda değer oranda artış yaşadı. 2021’de Türkiye E-Spor Federasyonu rakamlarına göre ülkemizdeki lisanslı espor takımı sayısı 165’e ulaşmıştır. Bu rakam 2019’da 85 ve 2020’de de 125 idi. Espor alanında kurulan takım sayısı artışı 1 yıllık zaman diliminde pandemiye rağmen yüzde 30’u aşmıştır.
Türkiye’deki esporcu sayısında da benzer bir tablo yaşanmıştır. 2019 yılında Türkiye’de lisanslı esporcu sayısı 1500 kişi civarında iken 2020 yılında 2500 seviyesine ulaşmış ve 2021 yılında da büyük bir sıçramayla 8126 kişiye ulaşmıştır. Espor salonları ise 2019’da 3 adet iken 2020 yılında 19’a ve 2021’de de 57’ye ulaşmıştır. Türkiye’de espor antrenörü sayısı da 2021 yılında 64 kişi olmuştur.
Türkiye’de Akıllı Telefon Kullanımı ve Mobil Oyunlar 2020 – 2021
2020 yılında 83 milyon kişiye yaklaşan Türkiye’de mobil telefon kullanan kişi sayısı, 2021 yılında 87 milyona ulaşmıştır. Bu rakam Türkiye nüfusunun yüzde 104’üne karşılık gelmektedir. Ülkemizde 2021 itibariyle kişi başına 1’den fazla hat ve mobil cihaz düşmüştür. 2019’da 55 milyon kişi ve 2020’de 56 milyon kişi seviyesinde olan akıllı telefon kullanıcı sayısı ise 2021 yılında 59 milyon kişiye ulaşmıştır.
- 2021’de Türkiye’de en çok oynanan mobil oyun ve en çok gelir elde eden mobil oyun tıpkı 2020’da olduğu gibi PUBG Mobile olarak kayıtlara geçmiştir.
- Genel kanının aksine Türkiye’de her yaş grubundan insanın mobil oyun oynadığı ve hem erkeklerin hem de kadınların mobil oyunlara ilgi gösterdiği istatistiki verilere girmiştir.
Oyun Ekonomisinde Dünya ve Türkiye Karşılaştırması 2020 – 2021
Dünyada oyun ekonomisi büyüklüğünde; 2015’de 17nci, 2016’da 16ncı, 2017,2018, 2019 ve 2020’de ise 18inci sırada yer alan Türkiye 2020 yılında da bu sıralamasını muhafaza etmiştir. Bununla birlikte ülkemiz uzun yıllardır lideri olduğu MENA ve Ortadoğu Bölgesi’nde 2020 yılı itibariyle Suudi Arabistan’a verdiği liderliği 2021’de geri almayı başarmıştır.
- 2021 Türkiye oyun ekonomisi hacmi 1,2 milyar dolar (2020: 880 milyon dolar)
- 2021 Suudi Arabistan oyun ekonomisi hacmi 1 milyar dolar (2020: 1 milyar dolar)
- 2021 İran oyun ekonomisi hacmi 600 milyon dolar (2020: 570 milyon dolar)
- 2021 İsrail oyun ekonomisi hacmi 500 milyon dolar (2020: 470 milyon dolar)
- 2021 Mısır oyun ekonomisi hacmi 400 milyon dolar (2020: 370 milyon dolar)
- 2021 Birleşik Arap Emirlikleri oyun ekonomisi hacmi 400 milyon dolar (2020: 340 milyon dolar)
2021 yılı Ortadoğu ve MENA Bölgesi toplam oyun ekonomisi hacmi takribi 6 milyar dolar olarak ölçülmüştür.
Türkiye’de İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı 2020 – 2021
2018’de 52 milyon kişi, 2019’da da 54 milyon kişi ve 2020 yılında da yaklaşık 55 milyon kişi olan Türkiye’deki sosyal medya kullanıcı sayısı 2021 yılında 65 milyon kişiye ulaşmıştır. 2021 itibariyle ülkemizde 15 – 64 yaş arası kişilerin her gün sosyal medyaya ayırdıkları süre ortalama 2 buçuk saat olarak istatistiklere geçmiştir.
Türkiye İnternet Cafe ve PS Cafe Verileri 2020 – 2021
Türkiye’de internet cafe sayısı son 2 yılda olduğu gibi 2021 yılında da özellikle covid pandemisi ile gerilemeyi sürdürdü. 2018’de 20 bin ve 2019’da 17 bin dolayındaki internet cafe sayısı 2020 yılında COVID-19 pandemisinin de etkisiyle 14 bin seviyesine gerilemişti. Bu rakam 2021 yılında 10 bin düzeyine kadar düştü. Ülkemizde 2019 ve 2020 yılında 2500 – 3000 dolayında bulunan PS Cafe sayısında ise 2021 yılında da belirgin bir farklılık yaşanmamıştır.