“Türkiye’de oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü” yazı dizimizin dokuzuncu içeriği ile sizlerleyiz. Tüm dünyada Covid-19 pandemi sürecinin başlamasının hemen öncesinde, 2019 yılında Türkiye’de oyun sektörünün finansal durumunu bu makalemizde 2018 yılı ile karşılaştırmalı olarak ele alacağız. Türkiye’de oyun sektörü yazı dizimizi ilk içeriğinden itibaren okumak isteyenler; Türkiye oyun sektörünün 1980’li yıllarından başlamak üzere buraya göz atabilirler.
Türkiye Oyun Sektörü 2018 – 2019 Karşılaştırması
Türkiye oyun sektörü gelişimi 2019 yılında da devam etmekle birlikte, 2015 yılından bu yana; yıldan yıla pey der pey azalan büyüme ivmesindeki azalma da sürdü. Türkiye oyun sektörü Doğu Avrupa ve Ortadoğu’da lider konumunu sürdürürken, diğer ülkelerle olan fark da kapanmaya devam etti.
Türkiye oyun sektörü 2019 yılında aldığı dış yatırımları artırmayı başardı. Buna paralel olarak ülkemiz oyun sektöründeki gelişim mobil oyun ve espor alanında ağırlık kazanarak devam etti. Türkiye oyun sektörü ekonomik hacmi ise 2019 yılında TL bazında büyürken, artan döviz kurları nedeniyle dolar bazında ilk kez değer kaybetti.
Türkiye Oyun Sektörü Ekonomisi 2018 – 2019
Her yıl genişlemeye devam eden Türkiye oyun sektörü ekonomik hacmi 2018 yılında 2017 yılına göre dolar bazlı olarak yüzde 5 artmış ve 853 milyon dolar noktasına ulaşmıştı. Ancak bu rakam 2019 yılında yüzde 3 dolayında azalarak 830 milyon dolar seviyesine gerilemiştir.
2015 yılından başlayarak yıldan yıla azalan yükseliş ivmesi 2019 yılında ilk kez eksiye dönmüştür. Türk oyun sektörü hacmi 2019 yılında TL bazında büyümüş lakin bu büyüme döviz kurlarında yaşanan artışın üzerine çıkamadığı için dolar bazlı küçülme kayıtlara geçmiştir.
Türkiye oyun sektörünün ekonomik büyüklüğünün dallara göre incelemesi yapıldığında; uzun yıllardır devam eden mobil oyunlar ile PC / konsol oyunları arasındaki fark kapanmış; 2019 yılında mobil oyunlar öne geçmiştir. Mobil oyunlar, 2019 yılında PC / konsol oyunlarını ekonomik bakımından ilk kez yakalamış ve geride bırakmıştır.
2018 yılında 853 milyon dolar olan Türkiye oyun sektörü ekonomik hacmi içerisinde mobil oyunlar 400 milyon dolar yer tutmaktaydı. PC / konsol oyunları ise 453 milyon dolar… Söz konusu rakamlar 2017 yılında da 437 milyon dolara 372 milyon dolar olarak PC / konsol oyunları lehineydi. 2019 yılında PC / konsol oyunlarının ülkemiz oyun sektöründeki hacmi dolar bazlı azalmış ancak mobil oyunlarınki artmaya devam etmiştir. Böylece aradaki fark kapanmak bir yana mobil oyunlar lehine açılmıştır.
2018’e göre 2019 yılında mobil oyunlardaki ekonomik hacim artışı takribi yüzde 5 seviyesinde gerçekleşmiş ve 420 milyon dolar seviyesine ulaşmıştır. PC / konsol oyunları ise ilk kez ekonomik hacim düşüşü yaşamıştır. Takribi yüzde 8’lik değer kaybı ile PC / konsol oyunlarının ekonomik büyüklüğü yaklaşık 410 milyon dolara gerilemiştir.
Türkiye’deki dijital oyuncu sayısı 2019 yılında, 2018 yılına göre yüzde 7’lik bir artış göstermiş ve 30 milyon rakamından 32 milyon kişi seviyesine yükselmiştir.
2019 Yılında Türkiye’de Espor Katlamalı Büyümesini Sürdürdü
2015 yılından başlayarak büyük bir ivme ile yol kat eden espor, 2019 yılında Türkiye çapında geniş kesimler tarafından bilinirlik kazanmıştır. 2019’da Türkiye E-Spor Federasyonu rakamlarına göre ülkemizdeki lisanslı espor takımı sayısı 85’e ulaşmıştır. Yine federasyon rakamlarına göre lisanslı esporcu sayısı ise 2019 itibariyle 1500’ü aşmıştır.
Türkiye’de Akıllı Telefon Kullanımı ve Mobil Oyunlar 2018 – 2019
2019 yılında Türkiye nüfusunda mobil telefon kullanımı ve akıllı telefon kullanımı bir önceki yıla göre artmaya devam etmiştir. 2018 yılında 76 milyon kişi dolayında olan mobil kullanıcı sayısı 2019 yılında 82 milyon kişiyi aşmıştır. Birden fazla mobil telefona ve hatta sahip kişiler çocuk nüfusunu da karşılamış ve ortalama olarak 2019 yılında Türkiye’de yaşayan her bir kişi başına bir mobil telefon düşmeye başlamıştır.
2018 yılında Türkiye’de akıllı telefon kullanıcı sayısı 50 milyon kişi civarında iken bu rakam da 2019 yılında yüzde 10 dolayında artış kaydederek 55 milyon kişi düzeyine çıkmıştır. Akıllı telefon kullanıcı sayısındaki artış ile birlikte mobil oyuncu sayısında, mobil oyunlarda geçirilen sürelerde ve mobil oyunlar için harcanan meblağda artış yaşanmıştır.
- 2019’da Türkiye’de en çok oynanan mobil oyun ve en çok gelir elde eden mobil oyun PUBG Mobile olarak kayıtlara geçmiştir.
- 2019 yılında Türkiye, dünyada mobil oyunları cep telefonu üzerinden oynama alanında dünyada ilk sırada yer almıştır. 2019’da Türkiye’de mobil oyun oynayanların yüzde 65’i cep telefonu üzerinden oyun oynamayı tercih ettiğini belirtmiştir. Avrupa ülkelerinde bu rakam ortalama yüzde 26’dır. Türkiye’nin en yakın rakibi Güney Kore’de ise yüzde 53 olarak kayıtlara geçmiştir.
- Cep telefonundan günde en az 1 kere oyun oynayanların sayısı 2019 yılında Türkiye’de yüzde 49 olarak ölçülmüştür. Bu rakam Avrupa ülkelerinde ortalama yüzde 21 olarak kaydedilmiştir. Türkiye’nin bu alanda en yakın rakibi yüzde 43 ile Hindistan’dır.
Oyun Ekonomisinde Dünya ve Türkiye Karşılaştırması 2018 – 2019
Oyun sektörü ekonomik büyüklüğünde 2015 yılında dünyada 17nci, 2016 yılında 16ncı, 2017 yılında ve 2018 yılında 18inci basamakta yer alan ülkemiz 2019 yılında sektörün ekonomik büyüklüğü dolar bazında düşmesine rağmen aynı sırasını korumuştur.
Türkiye, bir önceki yıla nazaran gerileyen oyun sektörü ekonomik hacmine rağmen; bölgedeki diğer ülkelerin de sektörel daralma yaşamasıyla 2019 yılında da MENA Bölgesi’nde ilk sırada yer almayı başarmıştır:
- 2019 Türkiye oyun ekonomisi hacmi 830 milyon dolar (2018: 853 milyon dolar)
- 2019 Suudi Arabistan oyun ekonomisi hacmi 758 milyon dolar (2018: 800 milyon dolar)
- 2019 İran oyun ekonomisi hacmi 458 milyon dolar (2018: 600 milyon dolar)
- 2019 İsrail oyun ekonomisi hacmi 396 milyon dolar
- 2019 Birleşik Arap Emirlikleri oyun ekonomisi hacmi 334 milyon dolar (2018: 226 milyon dolar)
- 2019 Mısır oyun ekonomisi hacmi 280 milyon dolar (2018: 286 milyon dolar)
2019 yılında Ortadoğu’da ve MENA Bölgesi ülkelerinde oyun sektöründe belirgin bir ekonomik gerileme yaşanırken; listeye ilk kez dahil olan İsrail gibi ülkelerde yaşanan büyük gelir artışı, tüm bölgenin oyun ekonomisinin bir önceki yıla göre ortalama yüzde 11 artış kaydetmesini sağlamıştır.
Türkiye’de İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı 2018 – 2019
Ülkemizde sosyal medya kullanıcı sayısı akıllı telefon kullanıcı sayısı ile paralel olarak artmaya devam etmiş ve 2018 yılında 52 milyon kişi düzeyinde olan rakam 2019 yılında 54 milyon kişi dolayına çıkmıştır.
Türkiye İnternet Cafe ve PS Cafe Verileri 2018 – 2019
Mobil oyunlara olan ilginin artması ve bireysel cihaz sahipliğindeki yükseliş Türkiye’deki internet cafe sayısını 2019 yılında bir önceki yıla oranla azaltmıştır. 2018 yılında ülkemizde 20 bin dolayında internet cafe hizmet verirken, bu rakam 2019 yılında 17 bin dolayına gerilemiştir. Ülkemizde 2018 yılında 2500 – 3000 dolayında bulunan PS Cafe sayısında ise 2019 yılında belirgin bir farklılık olmamıştır.