“Türkiye’de oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü” yazı dizimizin altıncı içeriği ile sizlerleyiz. Yazı dizimizin ilk 5 içeriğinde 1980’lerden 2015’a kadar Türk oyun sektöründeki tüm gelişmeleri, atariden PS’ye ve mobil oyunlara kadar olan süreci detaylandırmış, bu zaman diliminde kurulan Türkiye’nin ilk oyun şirketlerini de listelemiştik. Bu içeriğimiz ile birlikte yıllık bazda Türkiye oyun sektörü ekonomisini incelemeye devam edeceğiz. Yazı dizimizin altıncı içeriği olarak bu makalemiz Türkiye oyun sektörü 2016 ekonomisini ve gelişmelerini konu edinecektir.
Türkiye Oyun Sektörü 2015 – 2016 Karşılaştırması
Türkiye’de oyun sektörü 2010 ila 2015 arasında büyük bir dönüşüme sahne oldu ve pasta mobil oyunların da dahil olması ile büyüdü. 2016 yılından itibarense sektör daha fazla kurumsallaşmaya, girişimcilerin artmasına ve yatırımların çoğalmasına sahne oldu. Türkiye’den boy gösteren unicornlar küresel çapta dikkat çekmeye başladı. Türkiye’de 2015 yılında oyun sektörüne dair veriler ile 2016 yılında oluşan ekonomik / istatistiki veriler şu şekilde gerçekleşti.
Türkiye Oyun Sektörü Ekonomisi 2015 – 2016
Ülkemizde oyun ekonomisi pastası 2010 ile 2015 yılları arasında devasa şekilde büyüdükten sonra 2016 yılı ve devam eden süreçte de gelişimini dürdürdü. 2015 yılında Türkiye oyun sektörünün hacmi 464 milyon dolar iken bu rakam 2016 yılında yaklaşık yüzde 70 artışla 755 milyon dolar düzeyine çıktı.
Türkiye’nin toplam oyun ekonomisi hacmi 2015 yılında 464 milyon dolar iken bu meblağın içerisinde; PC / konsol oyunları hacmi yaklaşık 260 milyon dolar ve mobil oyunlar ise yaklaşık 204 milyon dolar yer tutmaktaydı.
2016 yılında Türkiye’nin toplam oyun ekonomisi hacmi 755 milyon dolara ulaştığında; PC / konsol oyunları hacmi yaklaşık 432,5 milyon dolara ve mobil oyunlar ise yaklaşık 322,5 milyon dolara erişti.
2015 yılı Türkiye dijital oyuncu sayısı 22,4 milyon kişi iken 2016 yılında bu rakam yüzde 30’dan fazla artarak 29,3 milyon kişiye çıktı. 2015 yılından 2016 yılına Türkiye nüfusunun 78,7 milyon kişiden 1,3 milyon kişi artarak 80 milyon kişiye, internet kullanıcısı sayısı 44 milyon kişiden 2 milyon kişi artarak 46 milyon kişiye çıktığı düşünüldüğünde; oyuncu sayısındaki artışın yüzde 30’dan fazla olması ve kişi bazında 7 milyonu aşması dikkat çekici bir veri olarak kaydedildi.
Türkiye’de Akıllı Telefon Kullanımı ve Mobil Oyunlar 2015 – 2016
Türkiye’de 2015 yılında 39,7 milyon kişi akıllı telefon kullanıcısı iken bu sayı 2016 yılında 40,3 milyon kişiye çıktı. Akıllı telefon kullanıcılarının toplam mobil kullanıcılar arasındaki oranı ise daha yüksek artış göstererek yüzde 56’dan yüzde 60’a yükseldi. Direkt akıllı telefon kullanıcılarındaki artışın yanı sıra, mobil telefon kullanıcılar arasından da akıllı telefona geçişte de yükseliş kaydedildi.
Akıllı telefonlara olan rağbetteki artış, mobil oyunların oluşturduğu ekonomik hacmi ve sağladığı geliri de hatırı sayılır seviyede artırdı. Türkiye’de mobil oyunların ekonomik hacmi 2015 yılında 204 milyon dolar olarak kayda geçerken, bu rakam 2016 yılında yüzde 60’dan fazla artarak 322 milyon dolar seviyesine yükseldi.
Oyun Ekonomisinde Dünya ve Türkiye Karşılaştırması 2015 – 2016
Ülkemiz 2015 yılında oyun ekonomisinde oluşturduğu hacimle dünyada 17. sırada yer alırken, hızla gelişim göstermesi sayesinde 2016 yılında 16. basamağa yerleşmeyi başardı. Ortadoğu, Doğu Avrupa ve MENA Bölgesi dikkate alındığında ise Türkiye bahse konu yıllarda oyun ekonomisi hacim büyüklüğü bakımından ilk sırada yer almıştır. Diğer bazı ülkeler ile Türkiye’nin oyun ekonomisinin 2015 – 2016 karşılaştırması aşağıdaki gibidir:
- Türkiye oyun ekonomisi hacmi 755 milyon dolar
- Suudi Arabistan oyun ekonomisi hacmi 500 milyon dolar
- İran oyun ekonomisi hacmi 270 milyon dolar
- Birleşik Arap Emirlikleri oyun ekonomisi hacmi 250 milyon dolar
- Nijerya oyun ekonomisi hacmi 182 milyon dolar
Türkiye söz konusu yıllarda yaklaşık 30 milyonluk “oyuncu nüfusu” ile MENA Bölgesi, Doğu Avrupa ve Ortadoğu’daki en fazla dijital oyuncuya sahip olan ülke konumunda da bulunmaktaydı.
Türkiye’de İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı 2015 – 2016
Türkiye’de 2015 yılında 43 milyon 953 bin kişi internet kullanıcısı iken bu sayı 2016 yılında 46 milyon 196 bin kişiye çıktı. Türkiye’de 2015 yılında 32 milyon kişi sosyal medya kullanıcısı iken bu sayı 2016 yılında 34 milyon kişiye çıktı.
Türkiye’de internet ve sosyal medya kullanan kişi sayısındaki artış, oyun sektöründeki büyümeyi de destekledi. Zira online oyunlar internet kullanıcılarındaki artıştan olumlu etkilendi. Zynga vb. gibi sosyal medya devlerine oyun üreten şirketler de sosyal medya kullanıcılarındaki artışa paralel olarak hem oyun sayılarını hem de oyuncu sayılarını artırmayı başardı.
Türkiye İnternet Cafe ve PS Cafe Verileri 2015 – 2016
Türkiye’de 2015 ve 2016 yılları arasında internet cafe sayısında belirgin bir artış gözlemlenmemiştir. Zira 2010 yılı sonrasında Türkiye’de PlayStation kafeler hızla artmış ve internet cafelerin oyun alanındaki hegemonyasını belirgin ölçüde dizginlemiştir. 2015 ve 2016 yıllarında Türkiye’deki internet cafelerin yüzde 42’si (ağırlıklı İstanbul olmak üzere) Marmara Bölgesi’nde faaliyet göstermiştir. Marmara Bölgesi’ni yüzde 16 ile Akdeniz Bölgesi, yüzde 14 ile Ege Bölgesi ve yüzde 11 ile de İç Anadolu Bölgesi takip etmiştir.
2015 yılında Türkiye’deki internet cafe sayısı 20 binin hemen üzerinde kaydedilmiş ve bu sayı 2016 yılında da belirgin bir değişim kaydetmemiştir. 2015 yılında her ay internet cafeye “oyun amaçlı” giden kişi sayısı 7,5 milyon iken, bu rakam 2016 yılında da paralel seyretmiştir.
2015 yılında Türkiye’deki Playstation Cafe sayısına dair net bir veri olmamakla birlikte bu sayının 1000 dolayında olduğu tahmin edilmektedir. 2016 yılına gelindiğinde Türkiye’deki PS Cafe sayısının da takribi 1500 dolayında olduğu ön görülmektedir.