“Türkiye’de oyun sektörünün ekonomik büyüklüğü” yazı dizimizin dördüncü içeriği ile sizlerleyiz. Yazı dizimizin ilk 3 içeriği 1980’lerden 2010’a kadar Türk oyun sektöründeki tüm detayları kapsayacak şekilde dizayn edilmişti. Yazı dizimizin dördüncü içeriğinde ise; Türk oyun ekonomisinin büyük dönüşümünün başladığı dönemi konu edineceğiz. Türk oyun ekonomisi için hiç şüphesiz 2010 ila 2015 yılları arası kritik öneme sahiptir ve kilometre taşı niteliğindedir.
Yazı dizimizin Türk oyun sektörü ekonomi 101 başlıklı ilk içeriğine buradan ve Türk oyun ekonomisi milenyum çağı başlıklı ikinci içeriğine de buradan göz atabilirsiniz. Ayrıca 90’lı yıllardan 2010’a kadar sektörde faaliyet gösteren öncü Türk oyun şirketleri listesini de üçüncü içeriğimizde sitemizde bulabilirsiniz.
2010 – 2015 Bilgisayarlar Gaming PC ve Laptoba Dönüşüyor!
2010 yılına kadar evlerde kullanılan bilgisayarlar ağırlıklı olarak “masaüstü” olarak tabir edilen türdendi. Laptoplara dönüşüm son derece hızlı şekilde gerçekleşti ve evlerde bilgisayarlara ayrılan köşeler büyük oranda boşaldı. Kalafatlı bilgisayar kasalarının yerini laptoplar, taşınabilir PC’ler aldı. Bununla birlikte aradan çok zaman geçmeden “oyun bilgisayarları” (Gaming PC) oyun severlerin gündemine girdi.
Laptopların inceliği ve daha çok bireysel kullanıma odaklı olması, kısa sürede donanımsal gereksinimleri üst düzeye çıkan PC oyunlarını büyük oranda karşılamamaya başladı. Oyunların donanımsal özelliklerini karşılayan laptoplar da uzun süreli çalışma karşısında fazla ısınma, ana kart yanması, ekran kartı yanması vb. gibi donanımsal problemler ortaya çıkardı.
Oyun zevkini laptobu ya da bilgisayarı nedeniyle yeterince yaşayamayan “gamerlar” için oyuncu bilgisayarları kısa sürede teknoloji marketin raflarını süslemeye başladı. Performans odaklı “gaming PC”ler 2010’lu yıllarda giderek artan bir popülariteye sahip oldu. Bilhassa “esporcu” ve “gamer” kavramlarının ortaya çıkmasıyla “gaming PC”ler sektörün olmazsa olmazı konumuna yerleşti.
2010’lu yıllarda başlayan değişim 2015 yılına geldiğinde büyük oranda tamamlanmıştı. Konutlardaki masaüstü bilgisayarlar yerini yüksek performanslı gaming PC’lere ve en kötü ihtimalde ileri teknoloji ürünü laptoplara bırakmıştı…
2010 – 2015 İnternet Cafe Out PS Cafe İn!
90’lara damgasını vuran atari salonlarının yerini hızlı şekilde 90’ların sonu ve 2000’lerin başı itibariyle internet cafeler almıştı. 2005’ler itibariyle oyun sektöründe adından söz ettirmeye başlayan PS Cafeler de 2010’lu yıllar itibariyle internet cafelerin tahtını büyük oranda sarstı diyebiliriz. İnternet cafelere olan talep her geçen yıl azalırken, PS Cafelere olan talep ise her geçen yıl artmaya başladı…
2010 – 2015 Parlayan Yıldız: Akıllı Telefonlar!
2010’lu yıllara girerken dünya teknoloji tarihini değiştirecek büyüklükte bir olay da yaşanmaktaydı. Oyun sektörü dahil milyonlarca kişi gelen dip dalganın farkında değildi… Akıllı telefonlar telekomünikasyon pazarını ele geçirmekte, eski nesil cep telefonlarının pabucunu dama atmaktaydı ve bu durum oyun sektöründe de tüm taşları yerinden oynatacaktı…
Dünyada 2006 yılında yüzde 2 seviyesinde bulunan akıllı telefon kullanım oranı 2009 yılında yüzde 10’u aşmıştı. Türkiye’de 2009 yılında akıllı telefon kullanım oranı ise henüz yüzde 5’in altındaydı. Üstelik tüm dünya için bahse konu akıllı telefonlar “ilk nesil” olarak kabul edilen, günümüz cihazları ile kıyas götürmez telefonlardı.
2010’da dünyada yüzde 17’ye Türkiye’de yüzde 10’a yükselen akıllı telefon kullanım oranı 2015’de dünyada yüzde 70’e ve Türkiye’de de yüzde 60’a ulaşmıştı. 2010’dan 2015’e kadar geçen 5 yıllık zaman diliminde akıllı telefonların kullanım oranındaki devasa artış mobil oyunları da adeta “çağ” atlatmıştı…
2010 – 2015 Dip Dalgası Mobil Oyunlar
Akıllı telefonların telekomünikasyon pazarını ele geçirmesi mobil oyunlar pazarında da adeta “patlamaya” neden oldu. Küresel pazarla paralel olarak 2010 yılı itibariyle Türkiye’de de mobil oyun şirketleri birbiri ardına kurulmaya başladı. 2015 yılına geldiğinde Türkiye’de sadece mobil oyun sektörü milyar dolar seviyesini aşmıştı.
2010 – 2015 Arası Kurulan Türk Oyun Şirketleri
Söz konusu zaman dilimi günümüzün ünlü Türk oyun şirketlerinin önemli kısmının da kuruluş dönemi.
- Peak Games – Kuruluş tarihi 30 Kasım 2010
- Fugo Games – Kuruluş tarihi 30 Kasım 2010
- Mobilecraft – Kuruluş tarihi 2011
- Panteon – Kuruluş tarihi 2012
- Gram Games – Kuruluş tarihi 2012
- Moralabs – Kuruluş tarihi 2013
- Alictus – Kuruluş Tarihi 2013
- Vertigo Games – Kuruluş Tarihi 2013
- Gameguru – Kuruluş Tarihi 2014
- imaginite Games – Kuruluş tarihi 2015
- Cultic Games – Kuruluş tarihi 2015
2010 ila 2015 yılları arasında kurulan Türk oyun şirketleri hakkında detaylı bilgiyi yazı dizimizin sonraki sayılarına bırakıp dönemin ekonomik özeti ile okuyucularımızı sıkmadan içeriğimize son vermekte yarar var.
2013 Yılında TBMM’ye Sunulan Türkiye Oyun Raporu
Oyun sektörünün kat ettiği devasa merhale, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin de kısa sürede gündemine girmeyi başardı. 2011 yılında Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı olarak kurulan Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu (TÜDOF), “dijital oyunların dünya ve Türkiye’de yaşadığı değişim ve gelişmeleri içeren” raporunu hazırlayarak 2013 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisi İnternet ve Bilişim Komisyonu’na sundu.
Söz konusu raporda 2013 yılı itibariyle dünyada 1 milyarı aşkın insanın dijital oyun oynadığı ve global çapta sektör büyüklüğünün 75 milyar doları açtığı vurgulandı. “OGN’de yayınlanan maçları” yaklaşık 2 milyon kişinin canlı izlediği belirtildi.
Türkiye’de dijital oyuncuların 22 milyon kişi olduğu belirtilen raporda ülkemizdeki internet cafe sayısı da verildi. Rapora göre Türkiye’de 2013 yılında internet cafe sayısı 20 binin üzerindeydi ve aynı yıl Güney Kore’de bu rakam 15 bin dolayındaydı. Base konu raporda ülkemizin genç nüfus oranı ve buna bağlı olarak da dijital oyun pazarında barındırdığı potansiyele dikkat çekilmişti.
2010 – 2015 Arası Türk Oyun Sektörü Ekonomi Özeti
Türkiye’nin ekonomik olarak nispeten güçlü, Türk Halkının alım gücünün günümüze oranla daha yüksek olduğu 2010 – 2015 yılları arasında döviz kurunun günümüze nazaran çok düşük seviyelerde olduğunu belirtmek son derece önemli. Zira dolar kuru ve Euro kuru başta olmak üzere döviz kurları oyun sektörünün, girişimcilerin, şirketlerin ve oyun severlerin yaptığı harcamaları da doğrudan etkileyen faktörler arasında yer alıyor.
2010 yılında 1 dolar 1,5 lira seviyesinde iken, 2015 yılında da 2,3 lira seviyelerinde idi. 2010 yılında 2,1 lira civarında bulunan Euro kuru ise 2015 yılında 3 lira civarında seyretmekteydi. Dönemin mobil oyunlar, PS oyunları ve bilgisayar oyunları bakımından son derece hareketli geçmesi ve gelişimi içerisinde barındırması, Türk oyun sektörünün büyümesini de destekledi.
2010 yılından 2015 yılına kadar ülkemizdeki akıllı telefon kullanım oranı yaklaşık 4 kat, PS oyunlarına ilgi yaklaşık 3 kat ve bilgisayar kullanım oranı 2 kat artmıştır. 2010 yılında Türk oyun sektörünün takribi büyüklüğü yıllık 150 milyon dolar seviyesinde iken 2015 yılında yıllık hacim 500 milyon doları aşmıştır.
Söz konusu döneme dair Türkiye oyun sektörü ekonomi rakamlarının takribi verilebilmesi, “sektöre dair istatistiki verilerin sağlıklı olarak tutulmaması ve yayımlanmamasının yanı sıra; bilgisayar oyunları, mobil oyunlar, PS oyunları, oyun yatırımları, internet cafeler, PS cafeler vb. gibi oyun sektörü bileşenlerinin çok çeşitli olması ve bazı yönleri ile kayıtlı olmayan noktalardan müteşekkil oluşu nedeniyledir” denilebilir.