Bethesda Game Studios‘un geliştirdiği Starfield 6 Eylül 2023 tarihinde Xbox Series X/S ve PC için piyasaya sürülüyor. Büyüklüğü ve saf ölçeği zaten etkileyici. Asıl soru şu: Daha önce uzun yıllar boyunca ana akım açık dünya RPG’lerinin ölçütü olan ve Bethesda’nın bugüne kadarki en başarılı oyunu olan The Elder Scrolls 5: Skyrim’e kıyasla nasıl bir performans sergiliyor? Özellikle zaman, teknoloji ve geliştirme araçlarının nasıl geliştiği göz önüne alındığında, ikisi arasındaki temel farklar nelerdir?
Bilimkurgu Mu? Ortaçağ Fantezisi Mi?
The Elder Scrolls serisi, büyü ve mitolojinin ilkel teknolojiyle çatıştığı yüksek fantezi türündeyken, Starfield bir uzay bilimkurgu oyunudur. Oyuncular, ışıktan daha hızlı seyahat ve uzay gemileri gibi fütüristik teknolojileri kullanarak uzayın derinliklerinde dolaşacak, farklı yaratıkları kataloglayacak ve potansiyel olarak yabancı türlerle tanışacaklar. Bethesda’dan Todd Howard, Starfield’ı “uzaydaki Skyrim” olarak tanımladı ve “şimdiye kadar yaptığımızdan biraz daha sert bir rol yapma oyunu” vaat etti.
Birleşik Koloniye Katılmak ve İnfazdan Kaçmak
Oyuncunun bu iki oyuna nasıl başladığı birbirinden oldukça farklıdır. Starfield’da oyuncu, uzaylılara ait bir eser keşfediyor ve ardından yıldızları keşfetme arzusunu yerine getirmesi için birleşik koloni ile iletişime geçiyor. Muhtemelen daha fazla eser sizi bekliyor ve evren hakkında bilgi edinmek için bir yolculuğa çıkıyorsunuz. Karşılaştırmak gerekirse, Skyrim’de sonunda uyandınız ve Dünya Yiyen Alduin ortaya çıkıp her şeyi mahvetmeden önce idam edilme yolundasınız.
Güçlendirme Paketi Mi Binekler Mi?
Uzay geminiz Starfield’da gezegenden gezegene ana ulaşım aracınızdır, ancak asıl geçiş yaya olarak yapılır. Howard, gezegenlerde dolaşmak için kara tabanlı binek veya araç olmadığını doğruladı, ancak güçlendirme paketinin geçerli bir alternatif olduğu konusunda ısrar etti. Karşılaştırmak gerekirse, Skyrim size bölgeyi dolaşmak ve potansiyel olarak dağlara tırmanmak için atlar (ve sonunda ejderhalar) gibi binekler veriyor.
1000’den Fazla Gezegen Mi, Tek Eyalet Mi?
Yıllar önce ilk kez piyasaya sürüldüğünde, The Elder Scrolls 5: Skyrim, Tamriel’in yalnızca tek bir eyaletinde geçmesine rağmen içerik açısından en büyük oyun dünyalarından biri olarak övülmüştü. Buna kıyasla, Starfield size keşfetmeniz için 1000’den fazla gezegen sunuyor. Birçoğunda farklı aktiviteler ve türler olsa da, yaklaşık yüzde 90’ı cansız. Bazılarının da gerçek bir amacı yok, ancak üzerlerine inip etrafa bakabilirsiniz, bu da güzel bir özellik.
Prosedürel Oluşturma Mu, El Yapımı Mı?
Bethesda, Starfield’ın gezegenlerini oluşturmak için prosedürel üretimi kullanmaktan biraz bahsetti, ancak bu, No Man’s Sky gibi tamamen rastgele oldukları anlamına gelmiyor. Bazı bireysel alanlar el yapımı ve kasıtlı olarak yerleştirilmiştir. Şehirlerin ve benzerlerinin de bunu takip etmesini bekleyebilirsiniz. Karşılaştırmak gerekirse, Skyrim’de neredeyse her şey el yapımıdır, zindanlardan mekanlara kadar. Rastgele oluşturulan bazı içerikler var ve bunlar muhtemelen Starfield’da da ortaya çıkacaklar.
Yaratıkların Kataloglanması
Starfield’da farklı gezegenleri keşfederken, bazıları düşmanca bazıları ise ilgisiz çeşitli hayvan türleriyle karşılaşıyorsunuz. Gözlemlemeyi seçseniz bile, yaratıkların fotoğrafını çekmenin ve kataloglamanın bir ödülü var. Skyrim’de böyle bir şey mümkün değil, ancak ihtiyaca bağlı olarak bir şeyleri avlamak hala çok mümkün.
Karakter Oluşturma Seçenekleri
Skyrim’de karakterinizi yaratmak için durmadan kafa yorduğunuz günleri hatırlıyor musunuz? Starfield’da da bu durum muhtemelen tekrar edecek. Vücut tipi, cilt tonu, yapı ve benzeri ayarların yanı sıra, yeni olarak yürüyüş stili ve genişletilmiş yüz özelleştirmesi de yer alıyor. Yine de Skyrim’de daha fazla özgürlük için farklı ırklar sunulmuştu, bu yüzden ikisinin birbirlerine ne kadar kapsamlı bir şekilde yığıldığını görmek ilginç olacak.
Arka Planlar Mı, Irk Becerileri Mi?
Skyrim’in ırklarından bahsetmişken, her biri farklı başlangıç bonusları sunuyor; örneğin Nordlar Konuşma, Tek El, Hafif Zırh, Demircilik, Blok ve İki El’de daha yüksek başlangıç istatistiklerine sahipti. Ayrıca düşmanların kaçmasına neden olan Savaş Çığlığı ve yüzde 50 Donma Direncine sahiplerdi. Karşılaştırmak gerekirse, Starfield Explorer, Long Hauler, Bounty Hunter, Chef, vb. gibi Arka Planlar sunar.
Özellikler
Starfield’da bulunan, ancak Skyrim’de yer almayan bir özellik de özelliklerdır(trait). Bu özellikler, farklı şekillerde yardımcı olabilecek veya engelleyebilecek benzersiz başlangıç bonusları sunar. Örneğin, introvert özelliğini seçmek, yalnız başına daha az oksijen tüketmeniz anlamına gelirken, yolculuk sırasında arkadaşlarınızla seyahat ederken daha fazla oksijen tüketmeniz anlamına gelir. Başka bir örnek ise “Oblivion’daki Taparcasına Seven Hayran” özelliğini seçmek, mürettebat üyesi olarak görünmenizi sağlar (ancak görünüşe göre öldürülebileceğiniz için, bu da cansız gezegenler için farklı bir kullanım alanı sunar).
Yükseltme Becerileri ve Farklılıklar
Her iki oyunda da beceriler bulunur ve seviye atlama mekanizmaları arasında bazı geçişler vardır. Skyrim’de üç kategoriye ayrılmış 18 beceri bulunur ve bunları amaçlarına uygun şekilde kullanarak becerilerinizi geliştirirsiniz. Daha sonra bu beceri seviyesi yükseldikçe avantajlar sağlayan perk’lere erişebilirsiniz. Ayrıca, bir beceriyi yükseltmek için eğitmenlerle tanışabilir, görevleri tamamlayabilir ve beceri kitapları toplayabilirsiniz.
Starfield’da ise bir beceriyi kilidini açmak için seviye atlar ve bir beceri puanı kazanırsınız. Aynı zamanda, daha iyi avantajlar elde etmek için mevcut bir becerinin seviyesini yükseltebilirsiniz. Ancak daha fazla beceri seviyesinin kilidini açmak için belirli zorlukları tamamlamanız gerekebilir. Örneğin, “Gözdağı Verme” becerisinin 2. seviyesi için beş kişiyi, 3. seviyesi için 25 kişiyi ve 4. seviyesi için 50 kişiyi başarılı bir şekilde korkutmanız gerekebilir. Sınırlı sayıda beceri puanı da her beceriyi en üst seviyeye taşımanızı mümkün kılmaz ve size bazı seçimler yapma zorunluluğu getirir.
Savaş
Her iki oyun da birinci ve üçüncü şahıs bakış açısıyla dövüş mekanikleri sunar. Starfield, yakın dövüş öğelerine sahip olmasına rağmen, temelde daha fazla bir nişancı oyunudur. Tabancalar, tüfekler, manyetik silahlar ve lazerler gibi çeşitli silahları kullanabilir ve aynı zamanda geliştirme paketleri ile uçabilirsiniz. Sıfır yerçekimli ortamlar, silahların geri tepmesinin sizi geriye itebileceği savaştaki hareketinizi etkiler. Skyrim’deki “hack and slash”, “Shout” kullanımı, büyü yapma gibi özelliklere daha fazla odaklanırken, Starfield farklı bir tarza sahiptir. Yine de, Elder Scrolls atmosferini bazı yönlerden yansıtan yakın dövüş silahları ve hatta psişik güçler bulabilirsiniz.
Creation 2 Motoru
Skyrim, Creation Engine motorunda geliştirilirken, Starfield Creation Engine 2 üzerinde çalışır. İsimler, motorların tamamen farklı olduğunu düşündürebilir, ancak bu tam olarak doğru değil. Bununla birlikte, Bethesda yıllar içinde bir dizi iyileştirme yaparak, Starfield’daki yapay zeka, fizik ve görsel öğeleri önceki oyunlarından daha üstün hale getirdi. Ayrıca karakter animasyonları daha doğal görünmeleri için Havok Engine kullanılarak iyileştirildi.
Karakol vs Malikane
Üs inşa etme özelliği, Fallout 4 ve Fallout 76’da önemli bir rol oynar ve Starfield, karakolların inşa edilmesine izin vererek bunu benimser. Bölgeyi taradıktan sonra, inşa sürecini başlatmak için baş üstü bir kameraya geçiş yaparak işleri kolaylaştırabilirsiniz. Güç ve diğer tesisler tamamlandığında, araştırma yapabilir ve farklı karakterleri görevlendirebilirsiniz.
Skyrim’in ana oyununda satın alabileceğiniz beş adet önceden yapılmış ev bulunurken, Hearthfire adlı ikinci ücretli DLC, kahyalar, ozanlar ve diğer unsurlarla bir çiftlik evi inşa etmenizi ve yönetmenizi sağlar. Üç adede kadar çiftliğe sahip olabilirsiniz. Starfield, teorik olarak her gezegende bir karakol inşa etmenize izin vermelidir.
Balıkçılık
Ne yazık ki, Todd Howard Starfield’da balık tutma özelliği olmayacağını doğruladı. Ancak bu özellik daha sonra eklenmiş olabilir, çünkü The Elder Scrolls 5: Skyrim de balık tutma özelliği olmadan piyasaya sürülmüştü. Daha sonra Creation Club ve Legendary Edition sahipleri için ücretsiz olarak yayınlandı. Oyunda 20’den fazla farklı türde balık tutabilir ve onları bir akvaryumda veya yemek olarak kullanabilirsiniz.
Ana Görev Süresi
Bethesda oyunları genellikle tekrar oynanabilirlikleriyle tanınır. Modlar olmasa bile, genellikle çok sayıda isteğe bağlı yan içerik bulunur. Skyrim’in ana hikayesini tamamlamak yaklaşık 30 ila 35 saat sürerken, tüm yan görevleri de dahil ederek 200 saatten fazla sürebilir (modlar hesaba katılmadan).
Starfield, hikaye açısından yüzde 20 daha büyük olmayı vaat ediyor, bu da 36 ila 42 saat anlamına gelir, ancak gemi özelleştirme, gezegen keşfi ve diğer isteğe bağlı içeriklerle bu süre çok daha uzun olabilir. Modlar olmasa bile, “Özellikler”, “Arka Planlar” ve “Yetenekler” gibi özellikler sayesinde farklı bir karakterle oyuna başladığınızda farklı deneyimler yaşayabilirsiniz.