Rusya, Batı yaptırımları ve Ukrayna işgalinin ardından teknoloji alanında bağımsızlık sağlamak için önemli adımlar atıyor. Bu girişimlerin bir parçası olarak, yerli oyun konsolları geliştirme çalışmaları da başlatıldı. Daha önce Rusya, Devlet Başkanı Vladimir Putin‘in talimatıyla, Rusya’nın PlayStation ve Xbox gibi büyük oyun konsollarına rakip olabilecek yerli konsollar konusunda adımlar atmıştı.
Devlet Duması Bilgi Politikası Komitesi Başkan Yardımcısı Anton Gorelkin, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın Elbrus işlemcisiyle desteklenen bir oyun konsolu geliştirdiğini duyurdu.
Elbrus işlemcisi, Moskova SPARC Teknolojileri Merkezi (MCST) tarafından geliştirilmiş bir yonga seti. Genellikle savunma, kritik altyapı ve diğer hassas alanlarda kullanılan bu işlemci, Intel ve AMD gibi önde gelen markaların işlemcileriyle rekabet edebilecek güçte değil. Konsolun teknik özellikleri, mevcut nesil oyun konsolları olan PS5 ve Xbox Series X|S ile yarışamayacak seviyede.
Buna rağmen, Rusya’nın konsolu yerli işletim sistemleri olan Aurora veya Alt Linux ile çalışacak. Bu cihazların odak noktası, yerli geliştiricilerin ürettiği oyunları desteklemek ve Rus oyun pazarını güçlendirmek olacak.
Geliştirilmekte olan bir diğer cihaz ise Fog Play adında bir bulut oyun konsolu. Bu platform, güçlü bilgisayarların işlem gücünü kiralayarak daha az donanım gücüne sahip cihazlarda oyun oynanmasını sağlayacak. Ancak bu cihazın 45 dolarlık fiyatıyla sınırlı bir kullanıcı kitlesine hitap etmesi bekleniyor.
Rusya’nın teknoloji alanında bağımsızlık sağlama çabaları, önemli sınırlamalarla karşı karşıya.
- Performans Sorunları: Elbrus işlemcisi, mevcut nesil konsollara kıyasla düşük performans sunuyor.
- Oyun Ekosistemi: Konsolların başarısı, güçlü bir oyun ekosistemine dayanıyor. Rusya’nın bu hedefe ulaşmak için yerli geliştiricilere yatırım yapması gerekiyor.
- Dış Bağımlılık: Rus teknolojisi, hâlâ Çin’in donanım ve yazılım üretimine büyük ölçüde bağımlı.
Rusya, dijital egemenlik stratejisi kapsamında Astra Linux gibi yerel işletim sistemleri ve Multiscanner gibi alternatif platformlar geliştirse de, bu projeler küresel standartlara ulaşmak için henüz yeterli değil. Video oyun konsolları gibi karmaşık ürünler, yüksek teknik beceri ve küresel iş birliği gerektiriyor.
Anton Gorelkin, “Elbrus işlemcileri PS5 veya Xbox ile rekabet edebilecek seviyede değil. Bu nedenle çözümün daha yenilikçi ve alışılmışın dışında olması gerekiyor,” diyerek bu projelerin temel amacının, yalnızca eski oyunları çalıştırmak değil, yerli oyun geliştirme ekosistemini teşvik etmek olduğunu belirtti.
Rusya’nın yerli oyun konsolları geliştirme çabası, ülkenin teknolojik bağımsızlık hedefinin bir parçası. Ancak teknik sınırlamalar, küresel konsol pazarında rekabet etme şansını zayıflatıyor. Elbrus işlemcisi ve Fog Play gibi projeler, yerel pazara hitap edebilir ancak küresel standartları yakalamak için daha fazla yatırım ve geliştirme gerekiyor. Rusya’nın bu projelerle başarıya ulaşıp ulaşamayacağı, hem yerli geliştiricilere yapılan yatırımlara hem de küresel teknoloji yarışındaki ilerlemelerine bağlı.