Profesyonel League of Legends oyuncuları, oyunun yayıncısı Riot Games tarafından esporun alt liglerinde yapılan değişiklikleri protesto etmek amacıyla grev yapma planları yapıyor. Kuzey Amerika’daki en üst düzey LoL espor liginde yer alan Lig Şampiyonluk Serisi’nde (LCS) bulunan 50 oyuncunun bu hafta sonu grev için oylama yapacağı bildirildi. Eğer grev gerçekleşirse, üst düzey e-sporlarda gerçekleşen ilk büyük toplu eylemlerden biri olacak.
Oylamanın, LCS Yaz Mevsimi’nin başlamasından birkaç gün önce gerçekleşeceği belirtildi. Bu mevsim, iki yıllık rekabetçi LCS sezonlarından biri ve Kuzey Amerika takımlarının LoL Dünya Şampiyonası’na katılma şansını elde ettiği bir dönem. LCS Oyuncular Birliği (LCSPA) İcra Direktörü Phil Aram, oylamayla ilgili olarak gazeteci Mikhail Klimentov’a verdiği demeçte, “Eğer LCS’teki 50 oyuncunun 26’sı bir şeyler yapmak istiyorsa, şu anda ligin devam etmediğini söyleyebilirim,” dedi.
Sorun, Riot Games’in bu ayın başlarında duyurduğu ve LCS takımlarının artık resmi bir besleyici ligde takım bulundurma zorunluluğunu kaldırdığı kararıyla ortaya çıktı. Şirket, LCS takımlarının kendilerine “daha fazla operasyonel ve finansal esneklik sağlamak için” bu zorunluluğu kaldırmalarını istediğini belirtti. Riot Games, bunu, “takımların ve Kuzey Amerika’daki profesyonel espor ekosisteminin sürekli ve uzun vadeli başarısını desteklemek” amacıyla yaptıklarını ifade etti.
Üç LCS takımı, Kuzey Amerika Challengers Ligi’nde (NACL) bir takım bulundurmaya devam edeceklerini taahhüt ettiler, ancak çoğu gelişim kadrolarını bırakacaklarını açıkladı. Bu durum, profesyonel oyuncuların, “danışmanlık, program, bilgi ve destek” sağlamak amacıyla profesyoneller tarafından yönetilen bir grup olan LCSPA’nın tepkisini çekti.
LCSPA, Riot Games’in kararını “NACL’ye bir taahhüt olarak gösterdiklerini, ancak aslında 70’ten fazla oyuncu, antrenör ve menajerin bir gecede işlerini kaybedeceğini” söyledi. “Hiçbir planlama veya önceden uyarı yapılmadan, 2023 NACL Yaz Mevsimi’nin başlamasına bir aydan kısa bir süre kala NACL’i ortadan kaldırma kararı, liderliklerinin imajına büyük bir darbe vurmuştur.”
Grup, mevcut LCS oyuncularının yarısından fazlasının NACL sistemi üzerinden geldiğini belirtti. LCSPA, “NACL’in takımların mali istikrarsızlığından herhangi bir şekilde sorumlu olduğu iddialarının yanlış olduğunu; bir NACL kadrosunun ortalama yıllık maaş maliyetinin, ortalama bir LCS organizasyonunun bir yılda Lig’e dayalı maaş maliyetinin yüzde 17’sinden daha az olduğunu” ifade etti. Avrupa, Kore ve Çin’deki besleyici sistemlerin başarılı giderken, “Kuzey Amerika’nın artık izleyici, kurumsal destek, maaşlı iş ve geleceği olmayan bir gelişim ürününe sahip olduğunu” savundu.
Oyuncu birliği, Riot Games’ten talep ettikleri isteklerin bir listesini paylaştı. Örgüt, LCS ve NACL arasında Valorant tarzı bir yükselme ve küme düşme formatı olmasını, yayıncının “NACL takımları için oyuncu maaşları için yılda 300.000 dolarlık bir gelir havuzu taahhüt etmesini” istiyor. Bu miktar, 2020 itibariyle LCS oyuncularının ortalama olarak kazandıklarından daha düşük bir miktar. LCSPA ayrıca LCS oyuncuları ve takımları için diğer korumalar ve maliyet paylaşımı fırsatları da istiyor.
Aram, Klimentov’a şunları söyledi: “Riot Games ile geçmişte olduğu gibi anlamlı müzakereler yapmak için aynı odada olmayabiliriz, ancak bu durumda, bizi veya ligi dikkate almadan gerçekleştirdikleri eylemlerin kabul edilemez olduğunu birlikte tespit edebiliriz.” “Bu oyuncularımız için önemli bir dönüm noktası.”
Video oyunlarını profesyonel olarak oynamak birçok genç oyuncu için cazip olsa da, gerçek şu ki espor alanında geçim sağlamak zor. Profesyonel kariyerler genellikle kısa sürüyor ve birçok oyuncu genç yaşta sahneden çekilmek zorunda kalıyor, çünkü ruh sağlığı sorunları yaşıyorlar. Ayrıca, bir takımda yer almak için büyük bir rekabet var.
Sektörün genel olarak zorluklarla mücadele ettiği görülüyor. The New York Times’ın bildirdiğine göre, birçok espor organizasyonu son birkaç ay içinde önemli kesintilere gitmiştir. Birçoğu kar elde edememiş ve bazıları takımlarını zararına bile satmayı düşünmektedir. Örneğin, Kuzey Amerika’nın en büyük espor organizasyonlarından biri olan TSM, LCS’deki yerini satmayı planlamakta ve başka bir bölgede LoL esporunda rekabet etmeyi düşünmektedir.